
Aya Sabi
Aya Sabi (1995) woont in Vlaanderen en studeert Arabistiek en Islamkunde aan de KuLeuven. Ze is columnist voor De Morgen en publiceerde in 2017 de verhalenbundel Verkruimeld land, die bij Atlas Contact verscheen. In 2020 werd ze door NRC Handelsblad uitverkozen tot een van de literaire talenten van het jaar. Op 23 augustus 2022 verscheen haar debuutroman bij Das Mag: Half leven. Ze werd door Julie Cafmeyer geïnterviewd voor De Morgen, lees het hier, en door Paul van der Steen voor Trouw, lees het daar. Half leven stond op de shortlist van de Confituur Boekhandelsprijs 2023, de Hebban Debuutprijs 2023, en de Opzij Literatuurprijs 2023. Ze won met Half leven de PrixFintro Publieksprijs 2023. Knack vroeg aan 70 literatuurexperts welke Nederlandstalige boeken uit de 21e eeuw men absoluut gelezen moest hebben. Daaruit rolde een top 50, Half leven staat op plek 45! De hele top 50 is hier te vinden. In juli verscheen de novelle Juli, die onderdeel is van een reeks van Das Mag die twaalf maanden, twaalf boeken en twaalf schrijvers omvat. Op 17 juni verscheen een groot interview met Aya (gemaakt door Thomas de Veen) in NRC Handelsblad. Lees het hier.
Op 27 mei 2024 ontving Aya Sabi de Jonge Veer 2024. Babs Gons, de laureaat van de Gouden Ganzenveer 2024, koos de Vlaamse Aya Sabi omdat ze een belangrijke en hoognodige stem is, zowel binnen de letteren als binnen het maatschappelijke debat, een stem die volgens Gons een groot platform verdient: “Ik volg het werk van Aya Sabi met veel bewondering. Ik wil meer werelden gezien door de ogen, commentaar uit de pen van Sabi lezen. Haar stem, haar weloverwogen, kritische en soms ook humoristische toon, haar (familie)verhalen, verdienen wat mij betreft een groter platform. Ik ben vereerd dat ik haar op deze manier mag toejuichen.” (beeld: Sjouke Bierma)
Op 30 april 2024 won Aya een Ultima voor Opkomend Talent: "Aya Sabi doorbreekt klassieke denkkaders en is een echte bruggenbouwer. Ze werpt zich op als een voorbeeld voor de sector, niet alleen door de kwaliteit van het literaire werk dat ze aflevert, maar ook door het voortdurende, niet te temperen maatschappelijke engagement dat ze opneemt. In alles wat ze maakt en schrijft, schuilt een open hand, een uitnodiging tot verbinding."
Aya Sabi heeft de PrixFintro Publieksprijs 2023 gewonnen met Half leven.
‘Het bericht komt niet aan. Er verschijnt maar één vinkje. Martine weet het nu zeker, ze is ontslagen. Ze besluit terug naar huis te wandelen en een koud bad te nemen. Ze haalt een briefje van twintig euro uit haar portemonnee en laat het als fooi achter. De zweetdruppels op haar voorhoofd veegt ze weg met de linnen zakdoek, die ze terugpropt in haar broekzak. Dan wandelt ze neuriënd het café uit met haar portemonnee in haar hand. De hete buitenlucht slaat haar in het gezicht alsof ze net de vaatwasser heeft opengezet.’
‘Half leven heeft een indrukwekkend brede spanwijdte en iets wat niet vanzelfsprekend is in een familieroman met vervlochten verhalen: een spanningsboog die tot het einde overeind blijft. Het meest word je gegrepen door het verhaal van Fatna in Marokko, die een huwelijk ontvlucht om als kok in een paleis van een huis te werken. Haar verhaal leeft en bruist dankzij de zintuiglijke details, beghrir op een aardebruin kleibord, een tuin vol sinaasappelbomen, dienstmeisjes die zwijmelen om de liefdesliedjes op de radio, kip en amandelen onder flinterdun filodeeg, een bruidsdjellaba van zachte mousseline. In de simpele waarheden van geuren en licht en texturen blinkt Sabi uit.’ Charlotte Remarque, De Groene Amsterdammer
‘Zo is Half leven niet alleen een geschiedenis van een Marokkaans-Nederlandse familie, maar ook een boek over de emancipatie van de vrouw en over de nasleep van het kolonialisme. Het is een verhaal over migratie en een verhaal over integratie, over de maatschappij zoals ze nu is. Half leven is larger than life. Wanneer Aya Sabi de tijd en de megalomanie had gehad om een baksteen van zevenhonderd pagina’s te schrijven, waarin ook Hamouda’s en Shams’ levens verder waren uitgewerkt, hadden we met recht over de great novel van de moderne lage landen kunnen spreken. Nu is het een aanzet tot – en ook die is bewonderenswaardig.’ Martijn van Bruggen, Tzum
‘Aya Sabi laat mooi zien hoeveel er binnen drie generaties kan veranderen.’ Bo van Houwelingen, de Volkskrant
‘Teder en genadeloos laat Sabi drie generaties aan het woord in een overweldigende familiekroniek.’ De Morgen
‘De bruuske en zachtmoedige verhalenbundel van debutante Aya Sabi speelt in een tijdloos universum, maar resoneert ook actuele politieke vragen… Door haar veelvuldige schakelen naar het wij-perspectief, doet haar bundel ook denken aan het weergaloze The Embassy of Cambodia van Zadie Smith.’ Hannah van Wieringen, NRC Handelsblad ****
‘Een hedendaagse Duizend-en-een-nacht-achtige verhalenstroom, in betoverende mystieke taal.’ Lenneke de Ruijter, AD Magazine
‘Een prachtdebuut.’ HUMO
‘Geen enkele van de personages krijgt een naam, maar desondanks delen ze hun diepste dromen en angsten met de lezer. Verkruimeld land gaat over het leven en haar eindigheid, over oorlog en vrede, haat en liefde, heerschappij en machteloosheid. Een dun en klein boek qua formaat, dat een grootse indruk achterlaat.’ Boekvinder.be
‘Met haar betoverende, sprookjesachtige taal lokt ze ons een andere wereld binnen.’ Volzin