
Gabriel Lester
Gabriel Lester (1972) is uitvinder, beeldend kunstenaar en filmmaker. Sinds het midden van de jaren negentig richt Lester zich op het ontwikkelen van zijn eigen audiovisuele vocabulaire. Lester werkt meestal samen met andere talenten, ontwerpers, kunstenaars en experts. Hij doceert, schrijft, regisseert, monteert en geeft vorm aan films, sculpturen, installaties en tentoonstellingen. Elk jaar evolueert Lester’s praktijk in een andere hybride, met de nadruk op het menselijk bestaan en de ervaring ervan. Met een open einde, altijd mysterieus, maar zonder al te expliciete boodschappen of enkelvoudige ideeën, stelt Lester manieren voor om ons te verhouden tot de wereld, hoe die wordt gerepresenteerd en welke mechanismen en componenten onze perceptie en ons begrip ervan vormen. Gabriel Lester is autodidact, heeft als resident op de Rijksacademie gewerkt, is jarenlang docent geweest op de Rietveld academie en het Sandberg instituut, zat acht jaar lang in de raad van toezicht van Kunstinstituut Melly in Rotterdam (voormalig Witte De With centrum voor hedendaagse kunst) en is huidig voorzitter van het Fonds Kwadraat.
‘Mijn vader, Mark Lester, is geboren in New York en mijn moeder, Frederika Erwteman, in Brussel. Mijn ouders verhuisden naar Amsterdam, waar ik in 1972 werd geboren. Vanaf mijn tweede groeide ik op in de Impuls-commune in Pieterburen, Noord-Groningen, een coöperatieve commune gericht op biologische voedselproductie, kunst en cultuur. Tessa de Loo’s roman Meander is gebaseerd op de Impuls-gemeente, waarbij zij nadrukkelijk putte uit de belevenissen van mijn moeder.
Van jongs af aan ontwikkelde ik een liefde voor muziek en live optredens, en op mijn negende zong ik in ‘The Golden Sock Pullers’, mijn eerste bandje. Begin jaren tachtig verhuisde ik naar de stad Groningen. Als tiener werd ik een fervent graffitikunstenaar en maakte ik grote muurschilderingen, die me naar hiphopmuziek leidden. Aan het eind van de jaren 80 verkende ik elektronische muziek en vormde ik de hiphopgroep ‘Utile Connection’, waarmee ik enig succes boekte en optrad in Nederland, België en Duitsland. Uiteindelijk tekende ik bij Rebellion Records in Groningen, waar ik leerde opnemen, geluid bewerken en muziek componeren.
Door het gebruik van samples en synthesizers heb ik nooit een traditioneel muziekinstrument onder de knie gekregen, maar het schrijven van rapteksten wakkerde mijn interesse in taal aan en ik begon me te richten op poëzie en korte verhalen. In 1991 verhuisde ik naar Amsterdam en trad ik op verschillende podia op met mijn poëzie. In Amsterdam begon ik met het maken van korte films en in 1994 werd ik aangenomen op de Audio Visuele afdeling van de St. Joost Academie in Breda, maar na een jaar vertrok ik omdat ik het gevoel had dat ik me daar niet volledig kon ontwikkelen. In 1995 reisde ik naar Tbilisi, Georgië, waar ik voor zes maanden een appartement huurde om verhalen te schrijven. Op de terugweg naar Europa sloot ik me aan bij de afdeling experimentele cinema van de Sint Lucas Academie in Brussel, maar ik was niet gemotiveerd om het programma af te maken.
Toen ik in 1996 terugkeerde naar Amsterdam, werkte ik als regisseur bij Filmhouse, regisseerde muziekvideo’s en schreef scenario’s. Tussen 1996 en 1998 maakte ik mijn eerste videokunstwerken en werkte ik samen met kunstenaars als Carlos Amorales, Jennifer Tee en Herwig Weiser. In 1998 werd ik toegelaten tot de Rijksakademie in Amsterdam. Voordat ik begon, bracht ik zes maanden door in IJsland, waar ik me concentreerde op schrijven en het ontwikkelen van nieuwe filmideeën.
Op de Rijksakademie was ik aanvankelijk van plan om door te gaan met het maken van experimentele films, maar al snel raakte ik gefascineerd door conceptuele en installatiekunst. Mijn eerste installatie leidde ertoe dat Fons Welters me in 1999 uitnodigde voor zijn galerie. Na de Rijksakademie noemde ik mezelf een beeldend kunstenaar, maar het duurde jaren voordat ik me echt zo voelde. Ik zocht naar mijn stijl en vorm, met installaties die filmische en muzikale elementen combineerden. In de daaropvolgende twintig jaar bouwde ik een solide internationale praktijk op. Ik studeerde aan de New York Film Academy, nam deel aan meer dan vijfentwintig internationale kunstbiënnales en residenties in Stockholm, New York, Tokio, Aukland, Sao Paulo, Sjanghai en Bergen aan Zee. De samenwerking met curator Raimundas Malasauskas was significant, waaronder twee grote werken op de 13e Documenta in Kassel en het veelgeprezen Oo paviljoen op de 55e Biënnale van Venetië.
De schaal van mijn eerste installaties leidde sinds 2001 tot uitnodigingen voor openbare kunst en in 2013 richtte ik Studio PolyLester op, een weerspiegeling van het collaboratieve karakter van openbare kunstprojecten. Na jaren als gastcriticus aan verschillende academies te hebben gewerkt, werkte ik van 2013 tot 2020 op de audiovisuele afdeling (VAV) van de Rietveld Academie en was ik drie jaar hoofddocent Beeldende Kunst aan het Sandberg Instituut. Momenteel geef ik les aan de Design Academy in Eindhoven.
Sinds 2008 werk ik regelmatig aan films die vaak de omgekeerde logica van mijn installatiekunst weerspiegelen en de kijkers in de verbeelding van de personages trekken. ‘The Last Smoking Flight’ (2010) is het eerste deel van een trilogie over introspectie, ‘Samsara’ (2018) het eerste deel van een trilogie over de cyclische aard van leven en tijd. ‘Dig It’ (2023) en ‘Be Kind’ zijn mijn twee meest recente kortfilms. In 2023 regisseerde ik mijn eerste speelfilm ‘A Ringing in the Ears’, die in 2024 in premiere ging op het Nederlands Film Festival.
De laatste jaren noem ik mezelf een uitvinder, op zoek naar originaliteit en het onbekende. Ik ben autodidact en gedreven door nieuwsgierigheid, met als doel kunst te creëren die een mysterie is en nieuwe inzichten opwekt. Als opgroeiende nieuwkomer va buitenlandse ouders, bekijk ik de wereld vanuit een buitenstaanderperspectief en functioneer ik mede daardoor als kunstenaar en uitvinder met een eigen persoonlijke visie en denkwijze.’
Galeries:
RyanLee Gallery
515 West 26th street, NY 10001
btw 10th & 11th – New York, USA
Tel. 212-397-0742
info@ryanleegallery.com
Vanguard Gallery
B1-8, 9 Qufu Road, Jing‘an, 200085
Shanghai - CH
TEL: 86 21 52522551 / 62993523
info@vanguardgallery.net