Geert Buelens

Geert Buelens is de auteur van het meermaals bekroonde Van Ostaijen tot heden. Zijn invloed op de Vlaamse poëzie (Vantilt/KANTL, 2001, 2001², 2008³)), Oneigenlijk gebruik. Over de betekenis van poëzie (Vantilt, 2008) en Europa Europa! Over de dichters van de Grote Oorlog (Ambo, 2008 - ABN AMRO prijs voor Beste Non-Fictieboek 2008, vertaald in het Duits als Europas Dichter und der Erste Weltkrieg, Suhrkamp, 2014 en in het Engels als Everything to Nothing: The Poetry of the Great War, Revolution and the Transformation of Europe, Verso, 2015). Hij is medesamensteller van de volgende bundels: De stem der Loreley. Over Paul van Ostaijen (met Erik Spinoy; Bert Bakker, 1996), Wegwijzers naar de werkelijkheid. Paul van Ostaijen 1896-1928 (met Georges Wildemeersch; Pandora, 1996), De militanten van de limiet. Over censuur en vrije meningsuiting (met Bert Bultinck, Pieter De Buysser en Dirk Mertens; Van Halewyck, 2000), De Trust der Vaderlandsliefde. Over literatuur en Vlaamse Beweging 1890-1940 (met Matthijs de Ridder en Jan Stuyck; AMVC-Letterenhuis, 2005), Waar België voor staat (met Jan Goossens en David van Reybrouck; Meulenhoff/Manteau, 2007), het tweedelige België. Een parcours van herinnering (met Jo Tollebeek, Gita Deneckere, Chantal Kesteloot & Sophie de Schaepdrijver; Bert Bakker, 2008). In maart 2018 verscheen De jaren zestig. Een cultuurgeschiedenis (Ambo) en in januari 2022 Wat we toen al wisten. De vergeten groene geschiedenis van 1972. Dat boek werd genomineerd voor de Jan Wolkersprijs en bekroond met De Boon, prijs voor het beste Nederlandstalige fictie- en non-fictieboek.

Hij is de samensteller van de bloemlezingen De beste gedichten van 2001 (De Arbeiderspers, 2002), Het lijf in slijk gepland. Gedichten uit de Eerste Wereldoorlog (Ambo, 2008), De 100 beste gedichten van de Eerste Wereldoorlog (Ambo, 2014), Dan Dada doe uw werk. Avant-gardistische poëzie uit de Lage Landen (met Hubert van den Berg; Vantilt, 2014) en is redacteur van het Journal of Dutch Literature en Avant-Garde Critical Studies. Columns en opiniestukken voor onder meer NRC, De volkskrant, De Standaard, De Morgen en Le Soir.

Geert Buelens werkt, volgens website de Lage Landen, momenteel ‘volop aan een nieuw boek, waarmee hij een radicaal nieuwe literatuurgeschiedenis van de Nederlandstalige literatuur wil presenteren aan het brede publiek. Een werktitel is er al: voorlopig luistert het boek naar de titel Vrijheid en onderwerping. Een alternatieve geschiedenis van de Nederlandstalige literatuur sinds 1780.

Dit wordt “geen boek met Nederland als vanzelfsprekend centrum, maar een verhaal waarin onze geschiedenissen elkaar raken, kruisen, beïnvloeden”, schreef Buelens eerder in de lage landen. In deze alternatieve geschiedenis wordt de Nederlandse literatuur dus niet gedomineerd door de Nederlandse Randstad. Friesland en andere Nederlandse provincies, maar ook Vlaanderen en de voormalige én huidige koloniale gebieden mogen niet langer als perifeer worden behandeld.’

‘In het “eerste milieujaar” 1972 was al heel veel bekend over de grote milieuvraagstukken, die nu nog dringender zijn. Een echte geschiedenisles.’ NRC, Beste Boeken van 2022

‘Een terugkerend thema in de klimaatboeken die wij lazen, was wanhoop. Geert Buelens overstijgt die houding door een cultuurgeschiedenis te schrijven waarin hij het persoonlijke aan het wetenschappelijke koppelt, het politieke en sociale debat aan literatuur en andere kunst en het haast vergeten klimaatbewustzijn in 1972 aan onze huidige tijd. Het resultaat is een diepgravend, onconventioneel, zeer goed geschreven, relevant non-fictieboek.’ Vakjury Boonprijs

‘Hij brengt een wereld tot leven waarin alledaagse mensen het lot voor hun leefomgeving in hun eigen handen namen. In een tijd waarin het makkelijker is om je het einde van de wereld voor te stellen dan het einde van kapitalisme, is Wat we toen al wisten een wapen in de strijd om de verbeelding, het idee dat het anders kan. Het is geen optimistisch boek, want het klimaatravijn waarop de aarde in volle vaart afstormt verdwijnt niet zomaar. Wel is het hoopvol, want ideeën kunnen de wereld veranderen.’ Teun Domenicus op De Reactor

‘Wat hier voorligt, lijkt soms evident, maar het is bijzonder intrigerend en stemt tot nadenken (en dwingt daardoor ook tot herlezen).’ Dirk De Geest, Mappalibri

‘Een bundel om in één ruk uit te lezen.’ Annelies Verbeke

‘Buelens laat zien hoe machtig taal is, hoe de samenleving en taal onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en elkaar wederzijds beïnvloeden. Ja, zijn bundel is in sommige gevallen een pamflet tegen bovengenoemde maatschappelijke ontwikkelingen, maar Buelens gebruikt juist beelden en taal uit de hedendaagse consumptiemaatschappij om die kritiek vorm te geven. Die paradox maakt van Ofwa een veelzijdige bundel die intrigeert.’ Pieter Olde Rikkert, De Reactor

‘Zijn boek lezen is een geestverruimende ervaring.’ De Standaard ****

‘Even kolossale als overdonderende cultuurgeschiedenis van de jaren zestig is soms net zo eindeloos uitgestrekt als de periode zelf.’ NRC Handelsblad ****

‘Het lijdt geen twijfel dat Buelens met De jaren zestig een van dé boeken van 2018 schreef.’ Het Nieuwsblad *****

‘Nooit werden de jaren 60 zo accuraat en met mondiaal vizier beschreven.’ Langzullenwelezen.be *****

Een overweldigend, ongelooflijk rijk en bijzonder leesbaar boek.’ Historisch Nieuwsblad

Hij trekt historische parallellen en rekent onverbiddelijk af met valse aannames – want hoe groot The Beatles of Elvis ook geweest mogen zijn, de best verkochte lp indertijd was die van de Sound of Music.’ Trouw

‘Buelens trekt historische parallellen en rekent onverbiddelijk af met valse aannames.’ de Volkskrant

‘Een dik boek dat recht doet aan de diversiteit van de jaren zestig.’ Kleio

‘Extraordinary comparative range and discursive reach ... Paradigm shifting ... Few studies have attempted such ambitious attention to the interrelation of the unfolding historical events and concurrent literary perspectives. Buelens’ cross-European perspective, moreover, redraws the lines of national models for the literary history of the First World War.’ Deborah Longwood, Times Higher Education

Geert Buelens’ extraordinary, novelistic study of the poetry of the Great War concludes ‘so that was the First World War … a Twin Tower every afternoon.’ Buelens’ concern to make the events of over a century ago measurable by contemporary standards introduces a radically new perspective to the field of war poetry studies.’ Review 31

Sein enzyklopädisches Buch ist ein Pflichtstück.’ Frankfurter Rundschau

Dieses unerhört fleißige, kundige und dazu noch gut geschriebene Buch über die europäischen Schriftsteller im und vor dem Krieg ... dürfen wir nicht übergehen.’ Die Zeit

’Unzählig sind die Beispiele, die der belesene Geert Buelens in seinem sehr dichten, klug und gut geschriebenen Buch anführt.’ Neue Zürcher Zeitung am Sonntag