Iduna Paalman

Iduna Paalman (1991) is dichter en schrijver. In 2019 verscheen bij uitgeverij Querido haar poëziedebuut De grom uit de hond halen. De bundel werd bekroond met de Poëziedebuutprijs 2020, genomineerd voor de Ida Gerhardt Poëzieprijs en de C. Buddingh’-prijs, en kreeg een eervolle vermelding van de Grote Poëzieprijs. De Volkskrant riep Iduna uit tot literatuurtalent van het jaar. In 2022 kwam haar tweede dichtbundel Bewijs van bewaring uit, die in 2023 bekroond werd met de J.C. Bloemprijs en genomineerd werd voor de Herman de Coninckprijs. Naast poëzie schrijft Iduna proza, toneel, besprekingen en essays, onder meer voor De Groene Amsterdammer en NRC Handelsblad. Ook werkt ze als presentator en docent. Ze las voor op podia als De Nacht van de Poëzie, Lowlands, Crossing Border en Read My World. In 2021-2022 werkte Iduna als writer in residence aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Iduna studeerde Duitse Taal en Cultuur en geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en de Humboldt Universiteit in Berlijn, en voltooide de geschiedenismaster Duitslandstudies.

‘De geschiedenis is niet van vrouwen, toont deze poëzie schrijnend en prachtig.’ Maria Barnas, NRC Handelsblad ****

’De kracht van Bewijs van bewaring schuilt precies in die frictie tussen aftasting en meerkantigheid aan de ene kant, en de niet-te-missen boodschap rond vrouwenemancipatie aan de andere kant. […] Uit alle archiefbladen die de dichter over elkaar schuift, rijst hoe dan ook de aankondiging van een groots schrijverschap’  Jeroen Dera, De Standaard ****

Bewijs van bewaring is een stevige bundel waarin de pijn en de lach samengaan. Paalman stapelt associaties en beelden dat het een lieve lust is. Zo doet Bewijs van bewaring wat het moet doen: ze toont dat geschiedenis nooit eenzijdig is.’ Geertjan de Vugt, de Volkskrant ****

In indringende gedichten eist Paalman het recht van de vrouwen op aan wie dat is ontzegd.’  Jury J.C. Bloem Prijs 2023

‘De grom uit de hond halen’ overtuigt dankzij de eigen stem.’ Maria Barnas, NRC ****

Paalmans taal is helder, geestig en vol krachtige beelden.’ Janita Monna, Trouw

Het contrast tussen de beklemming, de nieuwsgierige observaties en talige precisie houdt de lezer alert.’ Jury Poëziedebuutprijs 2020

Paalman laveert tussen valse geruststelling, overmoed en doodsangst. Ze construeert mooie beelden en originele metaforen.’ Jury C. Buddingh’-prijs 2020

Een knap geconstrueerde bundel met een indrukwekkende stuwkracht.’ Jury Grote Poëzieprijs 2020

Dit is de eerste bundel van een opzienbarend talent, dat al veel te goed is om nog voorzichtigjes een belofte te heten.’ Jury Ida Gerhardt Poëzieprijs 2020

Die spanning tussen soms luchtige, kalmerende woorden en de onveiligheid en onbeheersbaarheid daaronder typeert De grom uit de hond halen.’ Arjan Peters, de Volkskrant

Paalman heeft een groot voorstellingsvermogen en blinkt uit in het gebruik van ontsporende metaforen.’ Dieuwertje Mertens Het Parool

[…] een dichter die de werkelijkheid laat kantelen door verrassend en ondergravend taalgebruik. Ze is geen dichter die zich al observerend en reflecterend zo veel mogelijk terugtrekt uit het maatschappelijk gewoel om dat in uitgebeende taal van afstandelijk commentaar te voorzien. Ze toont zich betrokken.’ Jogchum Zijlstra, Nederlands Dagblad