Marijke Schermer

Op 23 februari 2024 verscheen bij Van Oorschot de nieuwe roman van Marijke Schermer: In het oog. Op 24 februari stond een groot interview in de Volkskrant, lees het hier. Marijke was te gast bij Nooit Meer Slapen op radio 1, beluister de uitzending hier. In het weekend van verschijnen verschenen al recensies in NRC Handelsblad en Trouw, en twee recensies (hier en hier) en een interview op Tzum. Ook stond er op de website van boekhandel Athenaeum een voorpublicatie en een beschouwing, en is ze op op 14 maart om 19.30 uur te gast in de winkel, waar ze geïnterviewd zal worden door Lotte Bosch. Kaarten reserveren kan hier. Op 16 maart is Marijke te gast in de literaire talkshow van Marcel Möring in boekhandel Donner in Rotterdam. Reserveren: hier. De roman staat in de Literatuur top tien van Libris en in de NRC Boekentoptien. Op zaterdag 2 maart besprak Bo van Houwelingen In het oog bij Max Nieuwsweekend op radio 1, en ook zij was lyrisch: ‘Er zijn heel veel schrijvers die over de liefde schrijven, maar er zijn er maar heel weinig die dat ook echt kunnen… ze laat zien wat een goede schrijver ze is… superstrak gecomponeerd… een heel intrigerend boek.’ Luister hier naar haar bespreking. Op 6 maart kwam In het oog op #21 binnen in de Bestseller60. Op Tzum werd hierover bericht, lees het hier. In het oog is genomineerd voor BruTAAL Regenboogboek van het jaar 2024. De winnaar van deze prijs voor het beste boek over de LHBTQ+-gemeenschap wordt in de komende weken bekend gemaakt.

In het oog kun je lezen en herlezen terwijl je over je eigen leven nadenkt. Door de relatie van Nicola en Louis bloot te leggen, laat Marijke Schermer zien welke nieuwe moge­lijkheden zich aandienen als je aangeleerd ­gedrag durft te bevragen.’ Femke Essink, Trouw

‘Zinnen om te onthouden, afkomstig van prettig ongrijpbare personages, in een verhaal waarin niet is wat het aanvankelijk lijkt.’ Lieke van den Krommenacker, VPRO-gids

‘Een echte Schermer-roman, met een grote psychologische diepgang, fijngeslepen zinnen en een uitgekiende plot.’ Emilia Menkveld, de Volkskrant

‘Marijke Schermer biedt wakkerschuddende literaire therapie… Aan het slot ontpopt deze pageturner zich ook tot scherpzinnige generatieroman.’ Thomas de Veen, NRC Handelsblad ****

Net als de vorige roman van Marijke Schermer dient In het oog zich aan als een beschouwing over de liefde. Liefde, als dat het is (2019) ging vooral over de vraag of er na een oude liefde nog een nieuwe mogelijk is. Nu zoomt ze in op het verlangen naar verbinding en tegelijkertijd het verlangen met rust gelaten te worden. Is het mogelijk jezelf in alle eerlijkheid aan de ander te laten zien? Ik denk dat dat de crux is van deze introverte, nadenkende roman… een interessante denkoefening over intieme betrekkingen… Het verhaalverloop leest als een vivisectie, pijnlijker naarmate het mes er dieper en dieper ingaat.’ Marja Pruis, De Groene Amsterdammer (Vijf beste boeken februari 2024)

‘Marijke Schermer (49) beschrijft emoties op de vierkante millimeter. Ze observeert, ontleedt, doorgrondt, doorvoelt – en zoekt dan net zo lang tot ze de perfecte bewoordingen heeft, liefst zo spaarzaam mogelijk. Die loepzuivere stijl etaleerde ze in haar vorige roman, Liefde, als dat het is, die genomineerd werd voor de Libris Literatuur prijs 2020, waarin ze genadeloos en tegelijk vol genade een gezin fileerde. En opnieuw wil je aan de zinnetjes blijven hangen – Ja! Waar! Mooi! – in Schermers vierde roman In het oog, waarin die loep letterlijk een rol speelt.’ Marjolijn de Cocq, Het Parool

‘Slechts negen pagina’s heeft ze nodig om me vol overgave haar secuur gepolijste verhaal in te trekken. Net als in haar eerdere romans (Mensen in de zon, Noodweer en Liefde, als dat het is) scharniert deze roman om het dilemma tussen openhartigheid en intimiteit. Schermer ontsluiert in haar romans hoe geheimen doorwerken in vriendschappen, binnen het gezin en in liefdesrelaties terwijl ze het raadsel dat ieder mens voor zichzelf is in stand weet te houden. Subtiel wordt er afgetast, op zoek naar de betekenis van liefde, verantwoordelijkheid en macht.’ Miriam Piters, Tzum

In het oog heeft ook alles van goede literatuur. Het is het spannende en ontluisterende verhaal van een wetenschapper die altijd heeft geloofd dat zij onafhankelijk en objectief is, maar ontdekt dat dat onmogelijk is. Aan de hand van die heldere casus werpt Marijke Schermer grote vragen op: over waarheid en leugen, en over autonomie en macht in relaties. Tegelijk is dit een boek over de waarde van literatuur. Wat de schrijver doet, is vergelijkbaar met het werk van de wetenschapper, waarbij verhalen gevalstudies zijn die de anekdotiek overstijgen en inzicht geven in het leven.’ Carl De Strycker, Standaard der Letteren ****

In het oog van Marijke Schermer staat vol met lekkere, subtiel ironische zinnen.’ Coen Peppelenbos, Leeuwarder Courant

‘Schermer weet de ragfijne lijn tussen deze twee mensen vaak ontroerend mooi weer te geven. Vervolgens nuanceert ze, ontkracht soms deels. Hetgeen de roman versterkt. Zoals gebruikelijk gebruikt ze met betrekking tot de dialogen het vloeiende perspectief. Het zorgt voor een inbedding in de tekst, letterlijk en figuurlijk voor een diepere betekenis.’ Guus Bauer, Tzum

In het oog, over een onderzoekster die in één klap geen onderzoeksgeld meer krijgt en verlaten wordt, is weer zo’n fijne roman, met geweldige, organische zinnen en een ijzersterke psychologie, een boek dat doet nadenken over relaties, hoe bewust je daarin moet zijn en hoe transparant. En hoe je jezelf ziet.’ Daan Stoffelsen, Boekhandel Athenaeum

Marijke Schermer werd in 1975 geboren in Amsterdam, groeide op in Groningen, en studeerde aan de Toneelschool Arnhem om actrice te worden. Ze kreeg wel haar diploma maar speelde daarna nooit meer toneel. Ze schreef toneelstukken en libretto’s en regisseerde haar eigen en andermans werk. In 2009 ontving ze de Charlotte Kohlerprijs. Ze schreef de romans Mensen in de zon (2013), Noodweer (2016) en Liefde, als dat het is (2019), allen uitgegeven door Uitgeverij van Oorschot, en lovend ontvangen in de pers. Noodweer stond op de shortlist van de ECI-Literatuurprijs 2017, en Liefde, als dat het is stond op de shortlist van de Libris Literatuurprijs 2020 en werd in het Duits en Engels vertaald. In juni 2021 verscheen Gods wegen in de serie Van Oorschot Terloops. Lees hier een interview met Thomas de Veen dat verscheen in NRC Handelsblad, en hier een interview met Arjan Peters dat verscheen in de Volkskrant.

In februari 2022 werd haar roman Love, If That’s What It Is uitgegeven door World Editions. Een mooie recensie stond in Publishers Weekly: ​‘Dutch playwright Schermer explores themes of romantic ennui and individuality in her scintillating debut, a yearlong account of a deteriorating marriage… The author expertly humanizes each of the characters’ desires and flaws as she illuminates the raw, inner workings of a broken marriage. This is as cathartic as it is gut-churning.’

In april 2023 verscheen Breakwater, wederom bij World Editions. Volgens Ian McEwan: ‘Excellent novel. Packed with emotional truth and elegantly turned narrative. A fine translation too.’ Begin 2024 werd bekend dat Marijke Schermer met Breakwater op de Longlist Dublin Literary Award 2024 staat.

Op 4 september 2024 verscheen in NRC Handelsblad een kort verhaal van de hand van Marijke Schermer: September in the Rain, lees het hier.

‘Excellent novel. Packed with emotional truth and elegantly turned narrative. A fine translation too.’ Ian McEwan

‘A woman’s tranquil life is disrupted by a traumatic memory in Schermer’s haunting latest (after Love, If That’s What It Is). In a stunning ending, Emilia’s secrets and Bruch’s lies come to the surface with staggering consequences for the marriage. This complex psychological study illuminates what it means to be human.’ Publishers Weekly

‘A secret between a husband and a wife threatens their existence in Marijke Schermer’s novel Breakwater. Breakwater is a concise, cutting story about trauma, post-traumatic stress, and misdirected love.’ Foreword Reviews

‘Met de fraaie harmonie tussen vorm en inhoud is Mensen in de zon (een ironische titel, die verwijst naar een onbezorgde, achteraf geïdealiseerde jeugd) wat mij betreft het beste debuut van 2013.’ Jaap Goedegebuure, Trouw

Marijke Schermer valt niet voor gemakkelijk cynisme, ze laat de tegenstrijdigheden bestaan. Dat ze die nuance bewerkstelligt in een boek vol perspectiefwisseling, is knap.’ Simone van Saarloos, NRC Handelsblad ****

‘Deze schrijver weet wat ze doet, zoveel is al vanaf de eerste zinnen duidelijk… Noodweer is een boek dat pijn doet. Opperst geluk en botte schending daarvan worden heel precies naast elkaar geplaatst. Onafwendbaar wordt afgestevend op een climax… Ik wil nu ook het andere werk van deze schrijver lezen.’ Marja Pruis, De Groene Amsterdammer

‘Haar tweede roman begint in alle opzichten klassiek en voorbeeldig. Schermer doet denken aan Ian McEwans werk. Maar met het einde bespot ze juist de klassieke vorm en norm. Zie hier, uitmuntende literatuur.’ Thomas de Veen, NRC Handelsblad ****

‘Schermer beschrijft haar personages met mededogen en begrip. Ze is mild, ze maakt ze niet belachelijk. En ze kiest precies de juiste afstand om ze te beschrijven. Mensen in de zon doet me denken aan het werk van F. Scott Fitzgerald.’ Esther Gerritsen, Opzij

‘Schermers technische vernuft drijft je in een fuik en confronteert je met je normen, aannames en blinde vlekken.’ en ‘Schermer is hard op weg een van de interessantste schrijvers van Nederland te worden.’ Thomas de Veen, NRC Handelsblad *****

‘Ze schrijft in feite niets wat nooit eerder is bedacht of opgemerkt – probeer maar eens iets écht nieuws toe te voegen aan de berg verhalen over verliefdheid, ongelukkige huwelijken, vreemdgaan en liefdesverdriet – maar lijkt met deze frisse stijl het stof van het hele thema af te blazen. Zelfs Tolstojs sleets geciteerde beginzin leest ineens weer als nieuw.’ Bo van Houweling, de Volkskrant ****

Marijke Schermer analyseert loepzuiver het verloop van de liefde’ Het Parool

‘Schermer excelleert op iedere pagina met zulke doodgewone zinnen die ze steeds lading geeft. Na iedere rake zin legde ik het boek even neer. Want ja, dit boek gaat over de liefde – als dat het is, natuurlijk – en wie is daar niet het slachtoffer van?’ Trouw

‘Liefde, als dat het is heeft het in zich eenzelfde succes te worden als Het diner van Herman Koch’ De Standaard 

‘Deze roman kent een net zo zorgvuldige, poëtische stijl en precieze constructie als haar vorige twee. Het lukt Schermer weer moeiteloos om je te infecteren met de gevoelens van de romanpersonages.’ Tzum

Books in translation

Unwetter - Kampa Verlag - translated by Hanni Ehlers

Fortielsen - Forlaget Grif - translated by Aino Roscher

La Persona Normal - Alfaguara - translated by Julio Grande Morales

Love, if that’s what it is - World Editions - translated by Hester Velmans

‘Marijke Schermer flawlessly analyzes how love takes its course.’ Het Parool

‘On every page Schermer excels with sentences that seem ordinary, but are packed with meaning. After every striking sentence, I had to put the book down for a while. This book is about love — if that’s what it is, of course — and who has not become its victim?’ Trouw

‘This is a big and definitive, but also investigative story about love. Schermer is becoming one of the most interesting writers in the Netherlands fast.’ NRC Handelsblad

Sozusgan Liebe - Kampa Verlag - translated by Hanni Ehlers

Foreign rights: Cossee International Agency

Foto auteur: Mark Kohn

Website