
Marijke Schermer op de
Longlist Libris Literatuurprijs 2025
Marijke Schermer is met In het oog genomineerd voor de longlist van de Libris Literatuurprijs 2025. De shortlist wordt op maandag 10 maart bekendgemaakt in Nieuwsuur op NPO2. De uitreiking van de Libris Literatuur Prijs vindt dit jaar plaats op maandag 19 januari. De winnaar wordt op 20 mei geïnterviewd in het VPRO-radioprogramma ‘Nooit meer slapen’. Meer info hier.
‘Op een dag krijgt Nicola geen geld meer voor haar bacterie-onderzoek, terwijl ze iets groots op het spoor denkt te zijn. Op min of meer hetzelfde moment wordt ze volkomen onverwacht verlaten door haar geliefde. Dat verlies brengt eerdere verliezen naar de oppervlakte en brengt tevens verloren verlangens bij haar terug.
Op drift geraakt hervindt ze de vrijheid. Ze gaat onverstoorbaar door met het kweken van haar bacteriën in een hoek van het laboratorium, en onttrekt zich aan de blik van anderen. Het onderzoek kan een duwtje in de rug gebruiken, en dat duwtje geeft ze dan ook.
Ze ontmoet Louis, een man van wie ze volkomen in de ban raakt. Ze bespioneert hem en dringt buiten zijn medeweten zijn huis binnen – een relatie ontluikt. Zowel met Louis als met de Leptotrichia animalis in haar laboratorium gaat Nicola haar goddelijke gang en lapt ze regels en normen aan haar laars.
In het oog is een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft. Het is een roman over kijken en gezien worden, over bedrog, macht, machteloosheid en verantwoordelijkheid – in relaties en in het werkzame leven. En, bovenal, over de helende kracht van de liefde.’
Verschenen op 23 februari 2024 bij Van Oorschot
‘In het oog kun je lezen en herlezen terwijl je over je eigen leven nadenkt. Door de relatie van Nicola en Louis bloot te leggen, laat Marijke Schermer zien welke nieuwe mogelijkheden zich aandienen als je aangeleerd gedrag durft te bevragen.’ Femke Essink, Trouw
‘Zinnen om te onthouden, afkomstig van prettig ongrijpbare personages, in een verhaal waarin niet is wat het aanvankelijk lijkt.’ Lieke van den Krommenacker, VPRO-gids
‘Een echte Schermer-roman, met een grote psychologische diepgang, fijngeslepen zinnen en een uitgekiende plot.’ Emilia Menkveld, de Volkskrant
‘Marijke Schermer biedt wakkerschuddende literaire therapie… Aan het slot ontpopt deze pageturner zich ook tot scherpzinnige generatieroman.’ Thomas de Veen, NRC Handelsblad ****
‘Net als de vorige roman van Marijke Schermer dient In het oog zich aan als een beschouwing over de liefde. Liefde, als dat het is (2019) ging vooral over de vraag of er na een oude liefde nog een nieuwe mogelijk is. Nu zoomt ze in op het verlangen naar verbinding en tegelijkertijd het verlangen met rust gelaten te worden. Is het mogelijk jezelf in alle eerlijkheid aan de ander te laten zien? Ik denk dat dat de crux is van deze introverte, nadenkende roman… een interessante denkoefening over intieme betrekkingen… Het verhaalverloop leest als een vivisectie, pijnlijker naarmate het mes er dieper en dieper ingaat.’ Marja Pruis, De Groene Amsterdammer (Vijf beste boeken februari 2024)
‘Marijke Schermer (49) beschrijft emoties op de vierkante millimeter. Ze observeert, ontleedt, doorgrondt, doorvoelt – en zoekt dan net zo lang tot ze de perfecte bewoordingen heeft, liefst zo spaarzaam mogelijk. Die loepzuivere stijl etaleerde ze in haar vorige roman, Liefde, als dat het is, die genomineerd werd voor de Libris Literatuur prijs 2020, waarin ze genadeloos en tegelijk vol genade een gezin fileerde. En opnieuw wil je aan de zinnetjes blijven hangen – Ja! Waar! Mooi! – in Schermers vierde roman In het oog, waarin die loep letterlijk een rol speelt.’ Marjolijn de Cocq, Het Parool
‘Slechts negen pagina’s heeft ze nodig om me vol overgave haar secuur gepolijste verhaal in te trekken. Net als in haar eerdere romans (Mensen in de zon, Noodweer en Liefde, als dat het is) scharniert deze roman om het dilemma tussen openhartigheid en intimiteit. Schermer ontsluiert in haar romans hoe geheimen doorwerken in vriendschappen, binnen het gezin en in liefdesrelaties terwijl ze het raadsel dat ieder mens voor zichzelf is in stand weet te houden. Subtiel wordt er afgetast, op zoek naar de betekenis van liefde, verantwoordelijkheid en macht.’ Miriam Piters, Tzum
‘In het oog heeft ook alles van goede literatuur. Het is het spannende en ontluisterende verhaal van een wetenschapper die altijd heeft geloofd dat zij onafhankelijk en objectief is, maar ontdekt dat dat onmogelijk is. Aan de hand van die heldere casus werpt Marijke Schermer grote vragen op: over waarheid en leugen, en over autonomie en macht in relaties. Tegelijk is dit een boek over de waarde van literatuur. Wat de schrijver doet, is vergelijkbaar met het werk van de wetenschapper, waarbij verhalen gevalstudies zijn die de anekdotiek overstijgen en inzicht geven in het leven.’ Carl De Strycker, Standaard der Letteren ****
‘In het oog van Marijke Schermer staat vol met lekkere, subtiel ironische zinnen.’ Coen Peppelenbos, Leeuwarder Courant
‘Schermer weet de ragfijne lijn tussen deze twee mensen vaak ontroerend mooi weer te geven. Vervolgens nuanceert ze, ontkracht soms deels. Hetgeen de roman versterkt. Zoals gebruikelijk gebruikt ze met betrekking tot de dialogen het vloeiende perspectief. Het zorgt voor een inbedding in de tekst, letterlijk en figuurlijk voor een diepere betekenis.’ Guus Bauer, Tzum
‘In het oog, over een onderzoekster die in één klap geen onderzoeksgeld meer krijgt en verlaten wordt, is weer zo’n fijne roman, met geweldige, organische zinnen en een ijzersterke psychologie, een boek dat doet nadenken over relaties, hoe bewust je daarin moet zijn en hoe transparant. En hoe je jezelf ziet.’ Daan Stoffelsen, Boekhandel Athenaeum
Lees hier een fragment uit In het oog.