Roxane van Iperen
Roxane van Iperen (1976) is auteur en jurist. In 2016 verscheen haar debuutroman Schuim der aarde, waarmee ze de Hebban Debuutprijs won. In 2018 volgde 't Hooge Nest. Daarvan werden tot op heden 250.000 exemplaren verkocht, en het werd bekroond met de Opzij Literatuurprijs 2019. Vertaalrechten werden verworven door veertien landen, en het boek bereikte de bestsellerlijsten in Amerika (veertien weken in de New York Times) en in Duitsland en Engeland. De filmrechten zijn verkocht aan Man Up, het productiebedrijf van Carice van Houten en Halina Reijn. Van Iperen schreef het Boekenweekessay 2021 (De genocidefax) en verzorgde de 4-mei lezing in 2021. Ze heeft een vaste column over machtsstructuren in Vrij Nederland. Op 31 augustus verscheen een interview met Roxane in The New York Times, een week later landde The Sisters of Auschwitz op de 2e plaats van de NY Times bestsellerlijst (paperback nonfictie). Ook bereikte het boek de landelijke bestsellerlijst van de Indie Booksellers. Op 10 mei 2022 verscheen een nieuw essay: Eigen welzijn eerst, bij Uitgeverij Thomas Rap, het boek werd lovend besproken en eindigde in de 100 best verkochte boeken van 2022.
Op zaterdag 13 mei verscheen Dat beloof ik bij Uitgeverij Thomas Rap. Op diezelfde dag publiceerde de Volkskrant een groot interview met Roxane, en verscheen een voorpublicatie op de website van boekhandel Athenaeum. Roxane was te gast bij Nooit Meer Slapen op radio 1, op woensdag 17 mei. Check ook de agenda voor bezoeken aan boekhandels in september (work in progress). Op 1 juni vond een speciaal event rondom Dat beloof ik plaats in Pakhuis de Zwijger.
Op 7 september werd bekendgemaakt dat Dat beloof ik op de shortlist staat van de Boekenbon Literatuurprijs 2023.
‘Sommige romanpersonages draag je de rest van je leven met je mee. Het twaalfjarige meisje uit Dat beloof ik, de tweede roman van Roxane van Iperen, is zo’n overweldigend karakter. Vanaf het moment dat je haar leert kennen, zuigt ze je haar naargeestige werkelijkheid in en baant ze zich vliegensvlug een weg naar je hart… Dat beloof ik doet je aan den lijve ervaren wat onvoorwaardelijke loyaliteit van een kind naar ouders betekent, wat het inhoudt als het recht van de sterkste geldt, wat zwijgende omstanders op hun geweten hebben en hoe je medeplichtig kunt zijn aan je eigen onderdrukking door geloof in je eigen minderwaardigheid. Dus wees gewaarschuwd: dit ontzagwekkende verhaal onderbreken en wegleggen zal je zwaar vallen, want dat zal voelen als wegkijken. En juist dat onverschillige wegkijken is geen optie meer als je je in M.’s beklemmende universum bevindt.’ Miriam Piters, Boekhandel Athenaeum
‘Nu al een van de meest indrukwekkende boeken van het jaar. Lees Dat beloof ik en wees er even stil van.’ Boekhandel Kramer & van Doorn
‘Een beklemmend, uiterst pijnlijk verhaal. Het staat vol met zinnen die de lezer woordelijk bijblijven.’ Sander Donkers, de Volkskrant
‘Van Iperen analyseert feilloos hoe machtsmisbruik voortkomt uit onmacht, en hoe de slachtoffers op hun beurt dreigen te bevriezen in hun slachtofferschap.’ Elizabeth Kooman, Nederlands Dagblad
‘Zelden kom je in een roman zó dicht bij de hoofdpersoon. Zelden maakt een schrijver een leed dat eigenlijk te groot voor woorden is zó tastbaar en invoelbaar.’ Dries Muus, Het Parool
'In de roman overtuigen de details vooral doordat ze tegelijk de kracht en machteloosheid van M. in zich dragen, haar strijdbaarheid tonen én haar deerniswekkend maken... Er zit een duistere kracht, een overspoelende hopeloosheid en woede in deze roman.' Thomas de Veen, NRC Handelsblad
‘Een messcherp pamflet en een klassiek essay brengen het hedendaagse egoïsme in kaart… In Eigen welzijn eerst zet schrijfster Roxane van Iperen zeer effectief de kettingzaag in het gedrag van yogamoeders en andere spirituele kruidenheksen die Facebook en omstreken opstoken met deskundologische wijsheden over opvoeding of huidverzorging. Wat we denken te zien is een sociale media-gezondheidsbeweging, met mooie foto’s van moeders met kinderen aan de borst en tegeltjeswijsheden over nachtrust. Wat we moeten zien is ‘wellness-rechts’, een agressieve marketingmachine die extreem-rechts gedachtengoed normaliseert. Men schakelt in die contreien nu in één moeite van anti-vaccinatie naar pro-Poetin. Tussen ‘eigen lijf eerst’ en ‘eigen volk eerst’ zit weinig licht.’
**** Menno Hurenkamp, NRC Handelsblad
‘Hoe iets onschuldigs als de aankoop van een huis kan leiden tot de ontrafeling van een bijzondere familiegeschiedenis, is fascinerend. Die geschiedenis, die begon met de renovatie van de villa, kon alleen dankzij de volhardende onderzoekskwaliteiten van Roxane aan het licht komen. Dit non-fictie verhaal dat leest als een meeslepende roman, legt een gruwelijke familiegeschiedenis bloot. Vanwege de centrale rol van de twee zussen Brilleslijper, krijgt dit boek een krachtige feministische lading: het actieve verzet van vrouwen in WO II is sterk onderbelicht gebleven in de naoorlogse vertellingen. Wat ook geldt voor het actieve joodse verzet. ‘t Hooge Nest is een relevant boek omdat het de lezer laat voelen hoe het is om te leven in tijden van forse sociale ongelijkheid; eerst de economische en maatschappelijke ongelijkheid in de periode voor de Tweede Wereldoorlog, en vervolgens het onzinnige onderscheid van de rassenongelijkheid tijdens de bezetting. Het is belangrijk dat wij daaraan worden herinnerd nu de sociale ongelijkheid, onrustbarend toeneemt en ongelijkheid op basis van afkomst en herkomst nog steeds doorslaggevend kan zijn voor iemands kansen. ’t Hooge Nest is een leeservaring die iets toevoegt aan wat je al dacht te weten.’ Juryrapport Opzij Literatuurprijs
‘Van Iperen schreef het verhaal van Janny en Lien op met het instrumentarium van de romancier. Geen afstandelijke geschiedschrijving, maar scènes waarin ze de historische personen sprekend en handelend opvoert, en voelend.’ NRC Handelsblad
‘Lezers zien graag dat het onbevattelijke tot makkelijker te verwerken proporties wordt teruggebracht. Vaardige stilisten als Van Iperen weten van zulk materiaal iets indrukwekkends te maken. Meeleven gaat makkelijk.’ Trouw
‘Sommige brieven in het nieuwe boek van Roxane van Iperen wil je meer dan één keer lezen. Het drama zit soms in een enkele zin. Zoals hier:
‘Sliep tussen vader en moeder in bed, als er ’s nachts op de deur werd geramd – aufmachen – verstopte vader zich, evenals de andere Duitsers, en rolde ik in zijn bed zodat er niet een warm beslapen bed leeg achterbleef.’
Veel langer dan dit is de brief niet.
Brieven aan ’t Hooge Nest is meer dan een aanvulling voor de fans van dat vorige boek. Het maakt ook pijnlijk tastbaar, soms dus met een enkele zin, hoe het oorlogsleed heeft doorgewerkt in families.
Toen ik het boek zelf in handen kreeg, zag ik tot m’n verrassing dat de omslag is bedrukt met een kleine bloemlezing van zulke zinnen. En als je de omslag er vanaf haalt zie je op de hardcover opnieuw van die zinnen, maar dan minder, waardoor ze nog meer nadruk krijgen. Ook de vormgeving van het binnenwerk is bijzonder, met veel wit. En de brieven zijn gedrukt op papier dat een heel klein beetje groezelig is, het doet denken aan het papier van een kladblok, maar dan wat dikker. Alsof je iets kostbaars in handen hebt. Alles bij elkaar maakt het dat je als lezer iets voelt van de sensatie die Roxane van Iperen moet hebben gevoeld bij het openen van al die enveloppen met brieven.’ Jeroen van der Kris, NRC Handelsblad ****
Foreign rights:
Agent: Tracy Fisher / WME - TFisher@wmeagency.com
During the Second World War two Jewish sisters – Janny and Lien Brilleslijper – run one of the largest hideaways in the Netherlands: ’t Hooge Nest (The High Nest), a villa in the Gooi area. While the last remaining Jews are being hunted in The Netherlands, the lives of dozens of hideaways kept going for better or for worse, right under the noses of their NSB (National Socialist)-neighbours. Still, the nest is exposed and the Brilleslijper family is put on the last transport to Auschwitz, along with the (Anne) Frank family. The High Nest is a blood-curdling book about courage, treason and human resilience.
‘Dutch lawyer and novelist van Iperen weaves a spellbinding story of resistance and survival during WWII… Van Iperen’s prose is poetic without lapsing into sentimentality, and she maintains suspense from the first page to the last. Offering fascinating insights into Amsterdam’s Jewish Quarter, the fate of the Frank family, and the bonds of sisterly devotion, this standout history isn’t to be missed.’ Publishers Weekly (Starred Review)
‘In “The Sisters of Auschwitz,” van Iperen skillfully resurrects the story of Lien and Janny Brilleslijper and their circle. Drawing on archival research, personal papers and the memories of survivors who hid in the house as children, the book marries documentary authenticity with novelistic intimacy. One bonus is intriguing glimpses of the concentration camp ordeals of the diarist Anne Frank and her sister, Margot, who became close to the Brilleslijpers…Later, Lien and Janny were able to tell a grieving Otto Frank about his daughters’ final days. Frank would publish the diary Anne had left behind in their secret annex, one of the iconic artifacts of the Holocaust. Now, more than seven decades later, van Iperen has given the heroic Brilleslijpers a literary memorial of their own.’ Forward
Rights sold to:
Albania (Dituria)
Czech Republic (Euromedia)
Finland (Bazar Kustannus)
France (Editions Leduc)
Germany (Hoffman & Campe)
Hungary (HVG)
Italy (Giunti Editore)
Poland (Marginesy)
Portugal (Editorial Presenca)
Slovak (Motyl)
South-Korea (Bookie)
Spanish (Planeta Mexicana)
Sweden (Modernista)
UK (Orion)
US (Harper Collins)